Mikä on Vakuusturva?
Vakuusturva on Vakuutusosakeyhtiö Garantian (Y-tunnus: 0944524–1) myöntämä takausvakuutus, jolla voi turvata vuokrasuhteesta johtuvat vuokralaisen velvoitteet. Vakuusturva korvaa tarpeen erilliselle rahavakuudelle.
Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Jos et löydä vastausta, voit lähettää meille viestin sivun alalaidassa olevalla lomakkeella.
Vakuusturva on Vakuutusosakeyhtiö Garantian (Y-tunnus: 0944524–1) myöntämä takausvakuutus, jolla voi turvata vuokrasuhteesta johtuvat vuokralaisen velvoitteet. Vakuusturva korvaa tarpeen erilliselle rahavakuudelle.
Vakuusturvan myöntää Vakuutusosakeyhtiö Garantia (Y-tunnus: 0944524–1). Vakuutusosakeyhtiö Garantia on Finanssivalvonnan valvoma vahinkovakuutusyhtiö.
Alma Media Oy toimii Vakuutusosakeyhtiö Garantian rekisteröitynä asiamiehenä.
Vakuusturva kattaa vuokralaisen vuokrasopimuksen mukaiset vastuut. Vakuusturva kattaa muun muassa maksamattomia vuokria, korjaus- ja siivouskustannuksia, vesimaksuja, avainten uudelleensarjoituskustannuksia ja vuokrasopimuksen mukaisia sopimussakkoja.
Vakuusturva ei kata välillisiä kuluja. Esimerkiksi jos irtisanomisen johdosta syntyy kuukausia, joina vuokra-asunto on tyhjillään, ei Vakuusturvasta voi hakea korvausta tyhjistä kuukausista.
Lisää tietoa siitä, mitä Vakuusturva kattaa löydät täältä.
Voit irtisanoa Vakuusturvan milloin tahansa.
Vakuusturva irtisanotaan Asuntoneuvos -palvelun kautta.
Vakuusturva on asuntokohtainen, eikä Vakuusturvaa voi siirtää toiseen osoitteeseen.
Kun haluat Vakuusturvatuotteen toiseen vuokra-asuntoon, voit hakea uutta Vakuusturvaa Asuntoneuvos-palvelun kautta
Voit hakea korvausta myös itse tehdystä työstä. Tässä tapauksessa korvausta voi hakea 10e /per tehty työtunti.
Materiaaleista, pesuaineista- ja -välineistä tulee toimittaa kuittikopio.
Liitä korvaushakemukseesi erittely, kuinka monta tuntia kyseiseen työvaiheeseen on käytetty.
Korvausta voit hakea toimittamalla korvaushakemuksen Garantialle. Pääset täyttämään korvaushakemuksen suoraan Asuntoneuvos-palvelusta.
Huomioithan että korvausta on mahdollista hakea kuudenkymmenen (60) vuorokauden ajan vuokrasuhteen päättymisestä, tämän jälkeen korvauksen hakeminen ei ole enää mahdollista. Korvausta ei myöskään ole mahdollista hakea, mikäli vuokrasopimus on vielä voimassa.
Lisätietoa korvaushakemuksesta löydät täältä.
Korvaushakemuksessa tulee antaa riittävät tiedot vuokralaisen aiheuttamasta sopimusrikkomuksesta, kuten vuokran maksuvelvoitteen laiminlyönnistä tai aiheutuneista siivouskustannuksista
Korvaushakemukseen tulee liittää tarvittavat liitteet, joita ovat muun muassa vuokrasopimus ja vuokrasuhteen irtisanomisilmoitus.
Ennen korvaushakemuksen lähettämistä tulee tarkistaa, että kaikki tarvittavat tiedot on lisätty hakemukselle. Korvaushakemukseen tulee liittää muun muassa vuokrasopimus ja vuokrasuhteen irtisanomisilmoitus.
Korvaushakemuksen liitteiden tulee olla PDF-muodossa ja liitteiden tulee olla yhteensä kooltaan alle 4 Mt.
Mikäli korvaushakemuksen lähetyksessä on edelleen ongelmia, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Vuokranantajan tulee hakea korvausta kuudenkymmenen (60) vuorokauden kuluessa vuokrasuhteen päättymisestä, mutta korvaus on mahdollista suorittaa vuokranantajalle myös määräajan jälkeen, mikäli korvaushakemus on toimitettu edellä mainitun ajan puitteissa.
Korvaushakemukselle voi merkitä, etteivät kaikki kulut ole vielä tiedossa.
Kun kaikki kulut ovat tiedossa, voimme täydentää jo olemassa olevaa korvaushakemusta ja käsitellä korvaushakemuksen.
Mikäli hakemukselta on puuttunut jotain tai tarvitsemme lisätietoja, olemme sinuun yhteydessä sähköpostitse. Tarkistathan sähköpostisi.
Mikäli et ole saanut yhteydenottoa korvaushakemukseen liittyen, voit tiedustella hakemuksen tilaa ottamalla meihin yhteyttä.
Etkö löytänyt vastausta? Voit lähettää meille viestin alla olevalla lomakkeella.